Διαδρομές

Ανώπολη

1. Ανώπολη- Λουτρό. Η διαδρομή αυτή είναι πολύ γραφική και όμορφη, στο κτιστό καλντερίμι που ενώνει την Ανώπολη με το Λουτρό. Αν και πολύ ευδιάκριτο, είναι σηματοδοτημένο με λευκό τετράγωνο και κίτρινη βούλα στο μέσον. Ξεκινάει από την πλατεία της Ανώπολης, ανεβαίνει στο εκκλησάκι της Αγίας Αικατερίνης με την εκπληκτική θέα και κατηφορίζει μια πλαγιά 600 μέτρων ως το Λουτρό. Αξίζει τον κόπο μια μικρή παράκαμψη ως τα ερείπια της αρχαίας Ανώπολης που βρίσκονται πάνω στο ύψωμα δυτικά της Αγ. Αικατερίνης. Η θέα είναι ανεπανάληπτη! Η διαδρομή μέχρι το Λουτρό, διαρκεί 1,30 περίπου ώρα. Από το Λουτρό, μπορείτε να πάτε με καραβάκι στη Χώρα, ή με πεζοπορία 2 περίπου ωρών, περνώντας από την πολύ όμορφη παραλία των Γλυκών Νερών.

2. Αμμουτσερά- Ρουσιές- καταφύγιο Σβουριχτής- Πάχνες. Η διαδρομή αυτή έχει πολλές παραλλαγές. Ξεκινώντας από τον ορεινό αμαξωτό δρόμο που φεύγει από την Ανώπολη, αρχικά συναντάμε το αρχαιότερο δάσος κυπαρισσιού (σύμφωνα με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης), κατόπιν διερχόμαστε από την ορεινή έρημο Αμμουτσερά στα 1800μ. υψόμετρο και τέλος φτάνουμε στην τοποθεσία Ρουσιές μετά από διαδρομή  23 χλμ. Αν θέλουμε να πεζοπορήσουμε μέχρι Ρουσιές, η διαδρομή από το παλιό μονοπάτι διαρκεί 5 ώρες. Από εκεί, μπορούμε να πάμε στο καταφύγιο Σβουριχτής με πεζοπορία 2 ωρών, ή να κατευθυνθούμε προς την υψηλότερη κορφή των Λευκών Ορέων τις Πάχνες, με υψόμετρο 2,454μ. και ανάβαση 1,30 ώρας.

3. Λιβανιανά- Λύκος- Φοίνικας- Λουτρό- Ανώπολη. Ακολουθώντας τον δρόμο προς Αράδαινα στα 3χλμ. Και πριν τη γέφυρα της Αράδαινας, ακολουθούμε αριστερά την διακλάδωση για Λιβανιανά, για τα οποία υπάρχει και παλιό μονοπάτι. Η διαδρομή των 10χλμ. διαρκεί 2 ώρες. Από εκεί ο δρόμος συνεχίζει προς την ακτή του Λύκου και κατόπιν του Φοίνικα, με διαδρομή 3,5χλμ. και πορεία 0,45 λεπτών. Από εκεί συνεχίζουμε για το Λουτρό με μας ώρας διαδρομή. Αν θέλετε επιστροφή στην Ανώπολη, θα ανηφορίσετε το κτιστό μονοπάτι, με διάρκεια 2 ακόμα ωρών.

4. Τίμιος Σταυρός Μουρί. Ακολουθώντας βόρεια τον ορεινό δρόμο προς τα Λευκά Όρη, περίπου στα 10χλμ. θα βρείτε μία διακλάδωση με ταμπέλα, για το βυζαντινό τοιχογραφημένο εκκλησάκι του Τιμίου Σταυρού. Από εδώ ξεκινά μονοπάτι διάρκειας 4 ωρών, για το εγκαταλελειμμένο από 58 χρόνια χωριό Μουρί, σε υψόμετρο 1018μ.

Καλλικράτης

1. Βουρβουρές. Μία όμορφη κοντινή διαδρομή είναι αυτή που ακολουθεί βόρεια του χωριού από τον επαρχιακό δρόμο προς Ασή Γωνιά και Μυριοκέφαλα. Διανύωντας μία απόσταση 3,5χλμ. φτάνουμε στην ορεινή περιοχή Βουρβουρές, από όπου έχουμε πανοραμική θέα από Ασή γωνιά μέχρι Μυριοκέφαλα και στο βάθος η βόρεια ακτή του νησιού. Συνεχίζοντας για άλλα 0,20' θα φτάσουμε στη θέση Κουμαρές μέχρι τη γραφική εκκλησία του Αγ. Ιωάννου.

2. Καλλικράτης-Οροπέδιο Μανικά. Από τον ίδιο δρόμο στη διασταύρωση της κορυφής, ακολουθούμε το δεξιό ορεινό δρόμο. Μετά από πεζοπορία 2 ωρών φτάνουμε στο γραφικό οροπέδιο του Μανικά. Εκεί βρίσκεται ο νεόκτιστος πέτρινος ναός του Σφακιανού Αγίου Μανόλη. Αν δεν θέλετε να γυρίσετε Καλλικράτη, νότια του οροπεδίου βρίσκεται το όμορφο Σκαλωτιανό φαράγγι. Σίγουρα εδώ θα δείτε τους μεγάλους γυπαετούς barbatus, αφού στο φαράγγι φωλιάζει ο μεγαλύτερος αριθμός ατόμων στην Ευρώπη. Η διάσχιση διαρκεί 1,15 ώρα και καταλήγει στο χωριό Σκαλωτή.

3. Καλλικράτης- Ασφένδου. Φεύγοντας από τον επαρχιακό δρόμο δυτικά, σε μία διαδρομή που τα τοπία εναλλάσσονται, φτάνουμε σε 1,30 ώρα στο χωριό Ασφένδου. Αν δεν θέλετε να επιστρέψετε, μπορείτε να διασχίσετε το ομώνυμο φαράγγι και να βρεθείτε σε 3,30 ώρες στο χωριό Αγ. Νεκτάριος.

4. Καλλικράτης- Καψοδάσος. Ξεκινώντας νότια του χωριού και διασχίζοντας το όμορφο ομώνυμο φαράγγι, σε μία διαδρομή 3 ωρών θα φτάσετε στο Καψοδάσος, ατενίζοντας το κάμπο του Φραγκοκάστελλου και το απέραντο γαλάζιο της μεσογείου.

Φραγκοκάστελλο

1. Κάστρο- Καψοδάσος Πατσιανός. Μία όμορφη διαδρομή, ξεκινώντας τον αγροτικό δρόμο βόρεια του κάστρου παράλληλα στο ρέμα, στρίβουμε αριστερά στη δεύτερη γέφυρα. Στη συνέχεια, διασχίζοντας τον κάμπο με τα λιόφυτα,  ο δρόμος στο τέρμα του και αριστερά, ανηφορίζει βόρεια σε μία πολύ γραφική διαδρομή, μέσα από παλιούς ελαιώνες και μεγάλες χαρουπιές, που είναι περιφραγμένοι με παλιές ξερολιθιές. Φτάνωντας στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο, μπορείτε να συνεχίσετε είτε αριστερά προς Πατσιανό και μετά προς Φραγκοκάστελλο, είτε δεξιά προς Καψοδάσος και μετά προς Φραγκοκάστελλο, περπατώντας περιφερειακά όλο τον κάμπο απολαμβάνοντας τη θέα.

2. Καψοδάσος – Καλλικράτης - Ασφένδου - Αγ.   Νεκτάριος  - Φραγκοκάστελλο. Ξεκινώντας βόρεια του Καψοδάσους στο δρόμο για Καλλικράτη, στην πρώτη στροφή αριστερά, ξεκινά το μονοπάτι του φαραγγιού του Καλλικράτη. Μετά 3 ώρες φτάνουμε στο ομώνυμο οροπέδιο. Συνεχίζουμε το δρόμο δυτικά για Ασφένδου και σε 1,20 ώρα φτάνουμε στο χωριό. Στη συνέχεια κατηφορίζουμε νότια στο ομώνυμο φαράγγι, όπου μετά από 3 ώρες φτάνουμε στο χωριό Αγ. Νεκτάριος. Από εκεί συνεχίζουμε τον κεντρικό δρόμο μέχρι το Φραγκοκάστελλο, περίπου 1,30 ώρα.

Μικροί περίπατοι. Ανατολικά και δυτικά του κάστρου εκτείνονται παραλιακά μονοπάτια που είναι πολύ όμορφες απογευματινές και όχι μόνο βόλτες. Ανατολικά ξεκινώντας από το κάστρο, θα συναντήσετε το ερειπωμένο καστρομονάστηρο του Αγ. Χαραλάμπους. Στη συνέχεια θα συναντήσετε την 'Ορθή Άμμο' και στο τέλος της παραλίας αριστερά, μπορείτε να βγείτε στο κεντρικό δρόμο και να επιστρέψετε, απολαμβάνοντας το δειλινό! Διάρκεια περίπου 1 ώρα. Δυτικά μπορείτε να ξεκινήσετε από την παραλία δυτικά του μικρού λιμανιού και να συνεχίσετε με μικρές παρακάμψεις όλο παραλιακά μέχρι την τελευταία αυτή του Βάταλου και μετά να επιστρέψετε από τον κεντρικό δρόμο. Διάρκεια περίπου 1,30 ώρα. Επίσης όλοι οι εσωτερικοί δρόμοι του κάμπου από άκρο σε άκρο, είναι πολύ γραφικές διαδρομές που θα σας μυήσουν στην αγροτική ζωή της περιοχής.